پروژه‌ها

چشم‌انداز پروژه‌ها

پروژه‌های ما

پروژه‌ها را می‌توانید در این صفحه ببینید

طرح ارزیابی کیفیت خدمات پزشکی IQCAMP

در این طرح ملی، کیفیت خدمات ارائه شده برای 7 بیماری از جمله دیابت، سکته قلبی، سکته مغزی، افسردگی، نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی، بیماری مزمن انسداد ریوی در کشور سنجیده می‌شود. به ازای هر بیماری یک نرم‌افزار تحت اندروید طراحی شده و همچنین یک سامانه تحت وب برای مدیریت بیماران، کاربران، فرایندهای سیستم و همچنین گزارش‌گیری در نظر گرفته شده است.

برخی از امکانات این سامانه:

  • فشرده‌سازی داده‌ها برای افزایش کارایی و تعامل نرم‌افزار با سرور
  • امکان ورود کاربران به‌صورت آفلاین و کار با نرم‌افزار به‌صورت آفلاین
  • تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های نرم‌افزار موبایل به‌صورت اتوماتیک
  • نگه‌داری داده‌ها به صورت رمز شده در نرم فزار برای جلوگیری از لو رفتن داده‌ها
  • داشبورد تحت وب مدیریت و نظارت بر فرایندها و اطلاعات پروژه
  • ساختار سلسله‌مراتبی در پیاده‌سازی پرسشنامه‌ها و بخش‌های مختلف آن‌ها به ازای هر بیماری
  • اعمال محدودیت‌ها برای مقادیر ورودی جهت کنترل درستی داده‌ها
  • ایجاد ارتباط بین جواب‌های سوالات برای اعمال محدودیت‌های بین سوالی
  • طراحی رابط کاربر متناسب با تکمیل پرسشنامه
  • رمزنگاری داده‌ها برای امنیت بیشتر در حین ارسال داده به سمت سرور

سامانه اطلاع‌رسانی، خودارزیابی و ثبت بیماران کرونا

با هدف کمک به هموطنان، محققان، کادر درمانی و سیاستگذاران در کنترل اپیدمی COVID و با توجه به روند سریع گسترش ویروس جدید بیماری کرونا در شهرهای مختلف ایران، به تولید سامانه‌ای داده محور بنام سامانه اطلاع رسانی، خود ارزیابی و ثبت بیماران کرونا جهت مدیریت بیماری کرونا در کشور انجام شد. در حال حاضر این سامانه با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی شده است و میلیون‌ها کاربر در مدت کمتر از یک‌ماه از راه‌اندازی آن از خدمات سامانه بهره برده‌اند. در کنترل این اپیدمی نمایش کسب وکارهایی که بیمار در زمان ناقل بودن در آنها مراجعه داشته به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و نمایش محله‌هایی که بیماران بیشترین تردد را داشته‌اند به مردم و سیاست‌گذاران بسیار کمک کرده است.

برخی از امکانات دیگر این سامانه:

  • ارائه محتوای آموزشی کاربردی برای هموطنان در قالب مقاله و اینفوگرافیک
  • پاسخ به سوالات متداول
  • سیستم ثبت اطلاعات بیماری کرونا با دسترسی محدود
  • جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز برای محققان و سیاست گذاران در قالب مشارکت عمومی در نظرسنجی‌ها
  • نمایش مناطق پرخطر به لحاظ تردد افراد بیمار
  • نمایش کسب و کارهای دارای تردد افراد بیمار به دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور
  • ارائه سیستم خود ارزیابی ابتلا به کرونا و ارائه پیشنهادات هدفمند بر اساس شرایط کاربر

مصورسازی داده‌های سلامت

با توجه به روند رو به رشد استفاده از ابزارهای فناوری‌اطلاعات در نظام سلامت، حجم اطلاعات تولیدی نیز از رشد قابل‌توجهی برخوردار است؛ به‌خصوص آن‌که در حال حاضر مطالعات علمی پزشکی حجم زیادی از اطلاعات را در قالب ابر داده تولید می‌نمایند. این اطلاعات پس از پردازش‌های مناسب در قالب گزارش می‌توانند نیاز مدیران ارشد را در راستای تصمیم‌گیری مبتنی‌بر شواهد تأمین کنند. عدم امکان پاسخگویی به سؤالات موجود در بدنه سیاست‌گذاری و در زمان موردنیاز همواره شکافی میان این گروه و پژوهشگران حوزه‌های مربوطه ایجاد می‌کند. لذا شرکت ویستا بر آن شد سامانه‌ای طراحی کند که مبتنی‌بر علوم مصورسازی اطلاعات، نتایج پروژه را با حفظ سطوح دسترسی، در اختیار محققان، سیاست‌گذاران، کسب‌وکارها و سایر ذینفعان قرار دهد. این پروژه از اوایل سال 1396 شروع شده و ده‌ها برنامه‌نویس، متخصص علوم داده و اپیدمیولوژیست در آن فعالیت می‌کنند. تمامی اطلاعات بارگذاری‌شده بر روی سامانه ابتدا به تأیید گروه فنی اپیدمیولوژیست‌های مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر رسیده و سپس انتشار داده می‌شوند.

سیاست‌گذاران با توجه به روند زمانی می‌توانند در جهت برنامه‌ریزی از این اطلاعات استفاده کنند. همچنین پژوهشگران نیز می‌توانند با توجه به میزان بار یا عوامل خطر هر بیماری، موضوع موردنظر خود را جهت پژوهش، چه در سطح کشوری، منطقه‌ای و یا جهانی انتخاب کنند. در حال حاضر بیش از 650 میلیون گراف از شاخص‌های سلامت کشور، روی سامانه در دسترس محققان و سیاست‌گذاران قرار گرفته است. برخی دیگر از امکانات سامانه ویزیت عبارتند از:

برخی از امکانات سامانه ویزیت:

  • امکان مقایسه شاخص‌ها در شرایط مختلف
  • انتشار داشبورد در سطح کاربر، سازمان و یا به صورت عمومی
  • افزودن اطلاعات به سیستم دسترسی آزاد به اطلاعات
  • ایجاد هر نوع نمودار و گراف از شاخص‌ها، مبتنی‌بر علم مصورسازی اطلاعات
  • چارچوب مصورسازی اطلاعات به صورت نمایش برخط شاخص
  • تعریف سطح دسترسی (روی پروژه و یا شاخص)

پرونده سلامت الکترونیک سپید

سیستم پرونده الکترونیکی ابری سپید با استفاده از محاسبات ابری و ذخیره‌سازی داده‌ها، امکان مدیریت اطلاعات و اسناد پزشکی را بدون نیاز به زیرساخت سخت‌افزاری فراهم کرده است. در این نرم‌افزار، داده‌های بالینی در سرورهای ایمن ذخیره می‌شوند و از طریق وب به راحتی می‌توان به آنها دسترسی داشت. این سامانه همچنین می‌تواند براساس استانداردهای تبادل داده با سایر سیستم‌های بهداشتی مانند سامانه سیب، HIS‌ها و غیره ارتباط برقرار کند و با یکپارچه¬ سازی داده‌ها، یک پروفایل سلامت کامل برای فرد ایجاد کند. نقطه قوت سامانه سپید استفاده از خدمات تجزیه و تحلیل داده‌های سلامت نیز برای محاسبه احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف، ارزیابی نتایج آزمایشگاهی، تجزیه و تحلیل شیوه زندگی و موارد دیگر استفاده می‌کند در حال حاضر صدها آنالیز مختلف (آنالیزهای آماری یا مبتنی بر یادگیری ماشین) از داده‌های سلامت در بانک آنالیز این پروژه وجود دارد که در حوزه‌های مختلف سلامت برای کاربران قابل استفاده است. در این پروژه از تکنیک‌های بازی‌سازی مانند محاسبه پویای امید به زندگی براساس سبک زندگی کاربر، نمره سلامتی و رتبه‌بندی کاربران بر‌اساس وضعیت سلامتی آنها استفاده کرده‌ایم. بنابراین، این برنامه کاربران را ترغیب می‌کند تا ارتباط خود را با سیستم نگه‌‎داشته و داده‌های خود را به روز کنند.

برخی از امکانات این سامانه:

  • آزمون‌های پزشکی سنجش وضعیت بیمار به همراه تحلیل نتایج
  • تحلیل نتایج آزمایش و معاینات بیمار
  • سیستم ارائه توصیه بر اساس وضعیت سلامت فرد به صورت شخصی سازی شده
  • سیستم گزارش‌دهی جامع
  • سیستم مدیریت کاربر
  • سیستم مدیریت بیماران به همراه پرونده الکترونیک بیمار
  • سیستم ثبت اطلاعات پزشکی / دندانپزشکی / آنتروپومتری
  • محاسبه امید به زندگی با مدل‌های بومی شده آماری

زیرساخت جمع‌آوری، تحلیل و مصورسازی اطلاعات “ربیت”

ربیت زیرساخت طراحی، مدیریت و رصد سامانه‏‌ها، مطالعات و پیمایش‌‏های حوزه سلامت است. با کمک این زیرساخت محققان می‏‌توانند در کم‏ترین زمان پرسشنامه‏‌ها، فرآیندها، قواعد، کاربران و سطوح دسترسی مطالعه خود را تعریف کرده و از طریق نرم افزار ثبت داده تحت موبایل یا وب، فرایند ثبت داده را آغاز نمایند.
ربیت که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یک محصول دانش‌‏بنیان نوع 1 ارزیابی شده‏‌است زیرساخت طراحی نرم افزار، جمع آوری داده و نظارت بر بیش از یکصد پروژه ملی حوزه سلامت بوده که در لیست زیر برخی از اهم این پروژه ها آمده است:

  • 50 سامانه ثبت بیماری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • مطالعه چند مرکزی استئوپروز ایرانیان (آیموس)
  • مطالعه سلامت میانسالان کشور
  • مطالعه بررسی ارزش زندگی در ایران
  • مطالعه بررسی سرمایه‏های اجتماعی در کشور
  • کارآزمایی بالینی داروی سوماتین
  • سامانه رجیستری بیماری کرونا
  • مطالعه بررسی اختلالات عصبی ایران
  • سامانه سیمای سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • کوهورت دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس
  • کوهورت سالمندان بیرجند

خدمات پاکسازی داده‌های نظام ثبت بیمارستانی، بیمه سلامت ایرانیان و نظام ثبت بیماری‌ها

تنوع سیستم‌های بیمارستانی استفاده‌شده در سطح کشور و نبود کد و نام‌گذاری استاندارد بین سامانه‌ها، برای تجهیزات بین سامانه‌های مختلف باعث می‌شود آمارگیری از میزان بهره‌مندی از تجهیزات و مواد مصرفی بیمارستانی غیرممکن شود. در این پروژه که به سفارش معاونت آمار و فناوری‌اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش انجام شد، ابتدا با استفاده از الگوریتم‌های داده‌کاوی و پردازش متن موارد به طور خودکار دسته‌بندی شده و سپس در یک سامانه ارزیابی، صحت دسته‌بندی‌ها بررسی می‌شوند. پس از تأیید صحت پاسخ‌ها، سامانه به شکل خودکار داده‌های جدید را دسته‌بندی کرده و به یک کدبندی استاندارد نگاشت می‌کند.

سیستم مدیریت آزمایشگاه لبیت

پروژه‌ی لبیت جهت مکانیزه کردن فرآیندهای آزمایشگاهی راه‌اندازی شده است. این نرم‌افزار برای بهبود روند تعامل اپراتور آزمایشگاهی با دستگاه اتوآنالایزر در درج اطلاعات فرد مورد آزمایش و مشاهده نتیجه تست‌های انجام‌گرفته روی نمونه‌های هر فرد و همچنین جهت بالا بردن سرعت این روند و افزایش چشمگیر دقت در درج اطلاعات با ظاهری کاربرپسند طراحی و پیاده‌سازی شده است.
لبیت قابلیت تعامل دوطرفه با دستگاه های اتوآنالایزر را داراست و عملیات تعریف، چاپ و اسکن بارکد، تست‌خوانی و ذخیره نتایج تست‌ها در آن به‌سادگی انجام می‌پذیرد.