پروژه‌ها

چشم‌انداز پروژه‌ها

پروژه‌های ما

پروژه‌ها را می‌توانید در این صفحه ببینید

طرح ارزیابی کیفیت خدمات پزشکی IQCAMP

در این طرح ملی، کیفیت خدمات ارائه شده برای 7 بیماری از جمله دیابت، سکته قلبی، سکته مغزی، افسردگی، نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی، بیماری مزمن انسداد ریوی در کشور سنجیده می‌شود. به ازای هر بیماری یک نرم‌افزار تحت اندروید طراحی شده و همچنین یک سامانه تحت وب برای مدیریت بیماران، کاربران، فرایندهای سیستم و همچنین گزارش‌گیری در نظر گرفته شده است.

برخی از امکانات این سامانه:

  • فشرده‌سازی داده‌ها برای افزایش کارایی و تعامل نرم‌افزار با سرور
  • امکان ورود کاربران به‌صورت آفلاین و کار با نرم‌افزار به‌صورت آفلاین
  • تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های نرم‌افزار موبایل به‌صورت اتوماتیک
  • نگه‌داری داده‌ها به صورت رمز شده در نرم فزار برای جلوگیری از لو رفتن داده‌ها
  • داشبورد تحت وب مدیریت و نظارت بر فرایندها و اطلاعات پروژه
  • ساختار سلسله‌مراتبی در پیاده‌سازی پرسشنامه‌ها و بخش‌های مختلف آن‌ها به ازای هر بیماری
  • اعمال محدودیت‌ها برای مقادیر ورودی جهت کنترل درستی داده‌ها
  • ایجاد ارتباط بین جواب‌های سوالات برای اعمال محدودیت‌های بین سوالی
  • طراحی رابط کاربر متناسب با تکمیل پرسشنامه
  • رمزنگاری داده‌ها برای امنیت بیشتر در حین ارسال داده به سمت سرور

سامانه اطلاع‌رسانی، خود‌ارزیابی و ثبت بیماران کرونا

با هدف کمک به هموطنان، محققان، کادر درمانی و سیاستگذاران در کنترل اپیدمی COVID و با توجه به روند سریع گسترش ویروس جدید بیماری کرونا در شهرهای مختلف ایران، به تولید سامانه‌ای داده محور بنام سامانه اطلاع رسانی، خود ارزیابی و ثبت بیماران کرونا جهت مدیریت بیماری کرونا در کشور انجام شد. در حال حاضر این سامانه با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی شده است و میلیون‌ها کاربر در مدت کمتر از یک‌ماه از راه‌اندازی آن از خدمات سامانه بهره برده‌اند. در کنترل این اپیدمی نمایش کسب وکارهایی که بیمار در زمان ناقل بودن در آنها مراجعه داشته به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و نمایش محله‌هایی که بیماران بیشترین تردد را داشته‌اند به مردم و سیاست‌گذاران بسیار کمک کرده است.

برخی از امکانات دیگر این سامانه:

  • ارائه محتوای آموزشی کاربردی برای هموطنان در قالب مقاله و اینفوگرافیک
  • پاسخ به سوالات متداول
  • سیستم ثبت اطلاعات بیماری کرونا با دسترسی محدود
  • جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز برای محققان و سیاست گذاران در قالب مشارکت عمومی در نظرسنجی‌ها
  • نمایش مناطق پرخطر به لحاظ تردد افراد بیمار
  • نمایش کسب و کارهای دارای تردد افراد بیمار به دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور
  • ارائه سیستم خود ارزیابی ابتلا به کرونا و ارائه پیشنهادات هدفمند بر اساس شرایط کاربر

مصورسازی داده‌های سلامت

با توجه به روند رو به رشد استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات در نظام سلامت حجم اطلاعات تولیدی از رشد قابل‌ توجهی برخوردار است؛ به‌خصوص آنکه مطالعات علمی پزشکی در حال حاضر حجم قابل ‌توجهی از اطلاعات را در قالب ابر داده تولید می‌نماید. این اطلاعات پس از پردازش‌های مناسب در قالب گزارش‌ها می‌توانند خوراک مدیران ارشد را در راستای تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد تهیه نمایند. بدیهی است چاپ این گزارش‌ها نیازمند چندین هزار صفحه کتاب هست که با توجه به ایستا بودن نوع نمایش داده در کتاب قابلیت‌های متعددی از جمله مقایسه، تهیه یک گزارش خاص، اعمال فیلترهای جدید و… از ذینفعان این گزارش‌ها سلب می‌گردد. عدم امکان پاسخگویی به سؤالات موجود در بدنه سیاست‌گذاری در زمان موردنیاز همواره شکافی میان این گروه و پژوهشگران حوزه‌های مربوطه ایجاد می‌کند. لذا بر آن شدیم سامانه‌ای طراحی کنیم که مبتنی بر علوم مصور سازی اطلاعات، نتایج پروژه را با حفظ سطوح دسترسی، در اختیار محققان، سیاستگذاران، کسب و کارها و سایر ذینفعان قرار دهیم. این پروژه از اوایل سال 1396 شروع شده و ده‌ها برنامه‌نویس، متخصص علوم‌داده و اپیدمیولوژیست در آن فعال هستند.

تمامی اطلاعات بارگذاری شده روی سامانه ابتدا به تایید تیم فنی اپیدمیولوژیست مرکز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر رسیده و سپس انتشار داده می‌شوند. سیاست‌گذاران با توجه به روند زمانی می‌توانند در جهت برنامه‌ریزی از آن استفاده کنند. به‌علاوه پژوهشگران می‌توانند با توجه به میزان بار هر بیماری و یا عوامل خطر، موضوع موردنظر جهت پژوهش، چه در سطح هر کشور و یا در سطح منطقه‌ای و جهانی انتخاب کنند. در حال حاضر بیش از 600 میلیون گراف از شاخص‌های سلامت کشور، روی سامانه در دسترس محققان و سیاست گذاران قرارگرفته است.

برخی از امکانات سامانه ویزیت:

  • ایجاد هر نوع نمودار و گراف از شاخص‌ها، مبتنی بر علم مصور‌سازی اطلاعات
  • فریم‌ورک مصور سازی اطلاعات به صورت نمایش برخط شاخص
  • تعریف سطح دسترسی (روی پروژه و یا شاخص)
  • امکان مقایسه شاخص‌ها در شرایط مختلف
  • انتشار داشبورد در سطح کاربر، سازمان و یا به صورت عمومی
  • افزودن اطلاعات به سیستم دسترسی آزاد به اطلاعات

پرونده سلامت الکترونیک سپید

سیستم پرونده الکترونیکی ابری سپید با استفاده از محاسبات ابری و ذخیره‌سازی داده‌ها، امکان مدیریت اطلاعات و اسناد پزشکی را بدون نیاز به زیرساخت سخت‌افزاری فراهم کرده است. در این نرم‌افزار، داده‌های بالینی در سرورهای ایمن ذخیره می‌شوند و از طریق وب به راحتی می‌توان به آنها دسترسی داشت. این سامانه همچنین می‌تواند براساس استانداردهای تبادل داده با سایر سیستم‌های بهداشتی مانند سامانه سیب، HIS‌ها و غیره ارتباط برقرار کند و با یکپارچه¬ سازی داده‌ها، یک پروفایل سلامت کامل برای فرد ایجاد کند. نقطه قوت سامانه سپید استفاده از خدمات تجزیه و تحلیل داده‌های سلامت نیز برای محاسبه احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف، ارزیابی نتایج آزمایشگاهی، تجزیه و تحلیل شیوه زندگی و موارد دیگر استفاده می‌کند در حال حاضر صدها آنالیز مختلف (آنالیزهای آماری یا مبتنی بر یادگیری ماشین) از داده‌های سلامت در بانک آنالیز این پروژه وجود دارد که در حوزه‌های مختلف سلامت برای کاربران قابل استفاده است. در این پروژه از تکنیک‌های بازی‌سازی مانند محاسبه پویای امید به زندگی براساس سبک زندگی کاربر، نمره سلامتی و رتبه‌بندی کاربران بر‌اساس وضعیت سلامتی آنها استفاده کرده‌ایم. بنابراین، این برنامه کاربران را ترغیب می‌کند تا ارتباط خود را با سیستم نگه‌‎داشته و داده‌های خود را به روز کنند.

برخی از امکانات این سامانه:

  • آزمون‌های پزشکی سنجش وضعیت بیمار به همراه تحلیل نتایج
  • تحلیل نتایج آزمایش و معاینات بیمار
  • سیستم ارائه توصیه بر اساس وضعیت سلامت فرد به صورت شخصی سازی شده
  • سیستم گزارش‌دهی جامع
  • سیستم مدیریت کاربر
  • سیستم مدیریت بیماران به همراه پرونده الکترونیک بیمار
  • سیستم ثبت اطلاعات پزشکی / دندانپزشکی / آنتروپومتری
  • محاسبه امید به زندگی با مدل‌های بومی شده آماری

این راه‌حل برای دانشگاه‌ها جهت مدیریت سلامت جمعیت تحت پوشش خود، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها برای تهیه پرونده سلامت الکترونیک برای بیماران خود، سازمان‌هایی که به مراقبت‌های بهداشتی کارکنان خود اهمیت می دهند،‌ افرادی که می‌خواهند اسناد و اطلاعات مربوط به سلامتی خود را مدیریت کنند، مناسب است.

راه‌کار نوین مدیریت یکپارچه اطلاعات ربیت

ربیت که راهکار یکپارچه فرایندهای تحقیقات و کسب و کار است به دولت، سازمان‌ها، کسب و کارها و محققان کمک می‌کند تا با استفاده از ابزارهای جمع‌آوری، آنالیز و مصور‌سازی اطلاعات جریان اطلاعاتی با کیفیت و اثربخش ایجاد نمایند.ربیت زنجیره‌ای از ابزارها برای مدیریت داده‌هاست که به سازمان‌ها، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و محققان کمک می‌کند تا بتوانند با استفاده از خدمات ارائه شده، فرآیند‌های جمع‌آوری، آنالیز و در نهایت مصور‌سازی اطلاعات را به صورت یکپارچه و در ساختاری کم هزینه پیاده‌سازی نمایند.

خدمات پاکسازی داده‌های نظام ثبت بیمارستانی، بیمه سلامت ایرانیان و نظام ثبت بیماری‌ها

تنوع سیستم‌های بیمارستانی استفاده شده در سطح کشور و نبود کدگذاری و نام‌گذاری استاندارد بین سیستم‌ها برای تجهیزات بین سیستم‌های مختلف باعث می‌شود آمارگیری از میزان بهره‌مندی از تجهیزات و مواد مصرفی بیمارستانی غیرممکن شود. در این پروژه ابتدا با استفاده از الگوریتم‌های داده کاوی و پردازش متن ابتدا موارد به طور خودکار دسته‌بندی شده و سپس در یک سامانه ارزیابی، صحت دسته‌بندی‌ها بررسی می‌شوند. پس از تایید صحت پاسخ‌ها سامانه به صورت خودکار داده‌های جدید را دسته‌بندی و به یک کدبندی استاندارد نگاشت می‌کند.

کارفرما : معاونت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش

سیستم مدیریت آزمایشگاه لبیت

پروژه‌ی لبیت جهت مکانیزه کردن فرآیند های آزمایشگاهی راه اندازی شده است. این نرم افزار برای بهبود روند تعامل اپراتور آزمایشگاهی با دستگاه اوتوآنالایزر در درج اطلاعات فرد مورد آزمایش و مشاهده نتیجه تست‌های انجام گرفته روی نمونه‌های هر فرد بصورت کاربر پسند و همچنین بالابردن سرعت این روند و افزایش چشمگیر دقت در درج اطلاعات طراحی و پیاده‌سازی شده است.
لبیت قابلیت تعامل دو طرفه با دستگاه های اتوآنالایزر را داراست و عملیات تعریف بارکد، چاپ بارکد، اسکن بارکد، تست خوانی و ذخیره نتایج تست ها در لبیت به سادگی انجام می‌پذیرد

سامانه هوشمند مطالعات آینده‌نگر

این مطالعه یکی از بزرگترین مطالعات آینده‌نگر کشور است که از سال 1395 فرآیند جمع‌آوری اطلاعات به صورت تمام‌الکترونیک را شروع کرده است. تمامی بخش‌های سیستم اطلاعاتی موجود در این سامانه به صورت الکترونیکی و یکپارچه طراحی شده‌اند.

کارفرما : مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر

این سیستم اطلاعاتی شامل موارد زیر است:
  • سیستم مدیریت یکپارچه اطلاعات آزمایشگاهی لبیت
  • سامانه کاملا هوشمند مدیریت پیگیری بهورزان
  • سیستم تمام‌الکترونیک ثبت و بارگذاری ضربان قلب
  • سیستم آموزش و آزمایش آنلاین برای کاربران مطالعه
  • نرم‌افزار اندروید جهت ثبت اطلاعات خودایفا برای بهورزان
  • نرم‌افزار اندروید داده‌های آزمایشگاهی
  • نرم‌افزار اندروید اطلاعات معاینات پزشکی
  • سامانه نظارت و مدیریت فرآیندها و گزارش‌دهی تحت وب

تمامی موارد فوق به صورت یکپارچه و در بستر کاملا امن نرم‌افزاری توسط تیم ویستا توسعه داده ‌شده‌اند.
این مطالعه همچنان در حال اجراست.

استپس 2015 / 2020

پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر هر 4 الی 5 سال یک‌بار در ایران و به سفارش سازمان جهانی بهداشت انجام می‌شود. در این مطالعه ملی، اطلاعات حجم نمونه‌ای حدود 30,000 نفر از سراسر مناطق روستایی و شهری کشور جمع‌آوری می‌شود. این اطلاعات شامل اطلاعات دموگرافیک، تن‌سنجی، فشار خون، سوابق پزشکی، سبک زندگی و نتایج آزمایشگاهی است. تیم ویستا مفتخر است با همکاری مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر، برای اولین‌بار این پیمایش را در سال 2015 به صورت تمام‌الکترونیک در کشور اجرا کرده و تمجید سازمان ملل از جمهوری اسلامی ایران را به موجب اجرای این پیمایش برانگیخته است.

کارفرما : مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر

یک سیستم یکپارچه اطلاعاتی برای گروه‌های کاربری و فرآیندهای مختلف در قالب سیستم‌های نظارتی و مدیریتی نرم‌افزار موبایل و تحت وب پیاده‌سازی شد. با توجه به تجربه موفق اجرای این پروژه در سال 2015، در سال 2020 نیز تیم ویستا طراحی سامانه‌های نرم‌افزاری این طرح را بر عهده گرفت و امکانات متعدد جدیدی به سیستم‌های نرم‌افزاری اضافه کرد.

برخی از امکانات کلی این سامانه به شرح زیر است:
  • سامانه نظارت و مدیریت فرآیندها و همچنین گزارش‌دهی تحت وب
  • سیستم مدیریت یکپارچه اطلاعات آزمایشگاهی لبیت
  • سیستم آموزش و آزمایش آنلاین برای کاربران مطالعه
  • ضبط و پردازش صدای ضبط‌شده‌ی پرسش‌شونده‌ها، جهت افزایش دقت و صحت اطلاعات پرسشنامه
  • نرم‌افزار اندروید (آنلاین / آفلاین) جهت ثبت اطلاعات افراد در سراسر کشور
  • نرم‌افزار اندروید برای داده‌های آزمایشگاهی
  • سیستم مدیریت فرآیند شناسایی افراد
  • سیستم خوشه‌بندی و تخصیص خوشه الکترونیکی مطالعه

سیستم ملی مدیریت بیماری سرطان

مدیریت اطلاعات در هر بیماری‌ای مهم است اما در بیماری‌ای مانند سرطان، که با افزایش قابل توجهی در ایران و جهان مواجه است (افزایش دو برابری در ایران به نسبت متوسط جهانی)، با توجه به این‌که این بیماری در صدر بیماری‌های پرهزینه قرار دارد، مدیریت اطلاعات در این بیماری از اهمیت بیشتری برخوردار است. هدف از تعریف این پروژه توسط اداره سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتقا کیفیت داده‌های ثبت شده از بیماران، ایجاد سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه با سایر سامانه‌های اطلاعاتی از جمله سپاس و سیب، ارائه داشبوردهای تحلیلی جهت رصد سیستم و سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد، پیاده‌سازی دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های استاندارد شیمی¬درمانی و ارائه امکانات نرم‌افزاری جهت تسهیل فرآیند ارائه خدمات به بیماران بوده است. این سامانه امکاناتی را در اختیار سیاست‌گذاران، ارائه دهندگان خدمات، مدیران سطوح مختلف و حتی دریافت کنندگان خدمات قرار می‌دهد که برخی از آن‌ها در لیست زیر آمده است:

  • سیستم پیشنهاد دارو (بررسی عوارض و تداخلات با توجه به شرایط بیمار)
  • گزارش‌های مدیریتی از وضعیت سیستم در سطوح ملی، ساتنی و شهرستانی
  • قابلیت تبادل داده استاندارد با سایر سامانه‌های اطاعاتی حوزه سلامت
  • اندازه‌گیری‌های بالینی و برآورد نتایج
  • آموزش‌های بیماران
  • داشبورد ملی سیمای سرطان
  • سیستم نوبت دهی و تعیین وقت
  • سیستم ثبت بیماری یکپارچه
  • پرونده سلامت الکترونیک بیماران مبتلا به سرطان
  • پیاده‌سازی و مدیریت برنامه‌های مراقبت
  • سیستم ارجاع بیمار به سایر مراکز ارائه دهنده خدمت

نکته مهم در این پروژه ارائه زیرساختی فناورانه جهت مدیریت داده‌های حجیم (Big Data) با نگاه بلند مدت است. در واقع پس از مدتی حجم داده‌های این سامانه روند افزایشی خواهد داشت و داشتن یک زیرساخت بهینه برای مدیریت و مهندسی داده در تحلیل این داده‌های حجیم بسیار کمک خواهد کرد.

توسعه این سامانه هنوز در حال انجام است.

مدیریت اطلاعات سپاس

سیستم‌های ثبت اطلاعات خدمات هم اکنون در محیط‌های ارائه دهنده خدمات بهداشت و درمان در حال جمع آوری الکترونیک اطلاعات هستند. گسترش و فعالیت مستمر این سیستم‌ها فرصت‌های تازه‌ای برای نظارت بر عملکرد، روند بهره‌مندی از خدمات و هزینه‌های مرتبط با آن‌ها را در سطوح مختلف مدیریتی به وجود آورده است. بهره‌برداری بهینه از این تحول در سیستم سلامت نیازمند به طراحی و استقرار نظام یکپارچه پایش است. این پروژه با هدف طراحی و توسعه این نظام در قالب سامانه ارزیابی عملکرد بیمارستانی، طی سه گام زیر پیاده سازی شده است:

این پروژه با هدف طراحی و توسعه این نظام در قالب سامانه ارزیابی عملکرد بیمارستانی، طی سه گام زیر پیاده‌سازی شده است:

توسعه آزمایشی خط لوله رایانش و سامانه مصورسازی شاخص‌ها

موارد حاصله از مرحله 2 با استفاده از خط لوله رایانش و رعایت سطوح دسترسی حاصل از مرحله 1 در قالب یک سامانه مصورسازی ارائه شد.

امکان‌سنجی محاسبه شاخص‌ها

امکان محاسبه موارد شناسایی شده با توجه به داده‌های موجود در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بررسی و جهت مصورسازی مشخص می‌شوند.

شناسایی شاخص‌ها

در مرحله اول با استفاده از یک مرور نظام‌مند، فهرستی جامع از شاخص‌های عملکرد بیمارستانی از منابع مختلف علمی و اسناد سازمانی موجود در این حوزه استخراج شد.

برخی از اهداف این پروژه:

  • تعریف شاخص‌های کاربردی در حوزه داده‌های بیمارستانی برای گروه‌های کاربری متفاوت
  • ایجاد زیرساخت مدیریت دانش حوزه HIS کشور
  • پیاده سازی داشبورد داده‌های بیمارستانی
  • استاندارد سازی در لایه داده‌های بیمارستانی
  • پیاده سازی ماژول‌های بر خط و نیمه بر خط پاکسازی داده‌ها
  • استفاده از روش‌های هوش مصنوعی برای پاکسازی و تحلیل داده‌ها